Narodna skupština Republike Srbije / Građani / Pojmovnik Narodne skupštine
Pojmovnik Narodne skupštine
A
AGENDA
AKREDITACIJA
AKTI EVROPSKE UNIJE
AKTI NARODNE SKUPŠTINE
AMANDMAN
AMBLEM
AMNESTIJA
Akt kojim se određenom broju lica daje oslobođenje od gonjenja, potpuno ili delimično oslobođenje od izvršenja kazne, zamenjuje izrečena kazna blažom, određuje brisanje osude ili se ukidaju pravne posledice osude. Amnestiju za krivična dela daje Narodna skupština.
ANKETNI ODBOR
ARHIV
Javna ili privatna ustanova zaštite koja evidentira, preuzima, čuva, štiti, sređuje, obrađuje, objavljuje i daje na korišćenje arhivsku građu. Narodna skupština ima svoj arhiv.
AUTENTIČNO TUMAČENjE ZAKONA
Tumačenje pravne norme ili drugog pravila koje daje donosilac. Narodna skupština daje autentično tumačenje zakona ukoliko su pojedine odredbe nejasne, nerazumljive ili neprimenljive. Predlog za donošenje autentičnog tumačenja zakona može podneti Ustavom ovlašćeni predlagač zakona.
AUTONOMIJA NARODNE SKUPŠTINE
Pravo Narodne skupštine da samostalno uređuje svoju unutrašnju organizaciju i parlamentarne postupke u skladu sa Ustavom, kao i da samostalno utvrđuje skupštinski budžet u skladu sa zakonom i Poslovnikom Narodne skupštine.
AUTONOMNA POKRAJINA
Jedinica teritorijalne autonomije u Republici Srbiji. Autonomne pokrajine su autonomne teritorijalne zajednice osnovane Ustavom, u kojima građani ostvaruju pravo na pokrajinsku autonomiju.
B
BIBLIOTEKA NARODNE SKUPŠTINE
Pripada grupi specijalizovanih parlamentarnih biblioteka zatvorenog tipa. Fond biblioteke mogu koristiti narodni poslanici, naučnici i svi zainteresovani čiji zahtev odobri generalni sekretar Narodne skupštine. Biblioteka priprema istraživanja i pregledne informacije u cilju pružanja podrške ostvarivanju funkcija Narodne skupštine.
BIKAMERIZAM
v. Dvodomost
BIRAČKO PRAVO
v. Izborno pravo
BUDžET
Svi prihodi i rashodi kojima se finansiraju nadležnosti Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave za određeni vremenski period. Narodna skupština donosi budžet Republike Srbije u formi zakona na predlog Vlade.
Č
ČLAN ODBORA
D
DAN ZA GLASANjE
DEKLARACIJA
Izjavni, načelni akt državnog organa, kojim se javno saopštava ili zauzima stav o važnom političkom, ekonomskom, međunarodnom ili nekom drugom pitanju ili događaju.
DELEGACIJA
Grupa od najmanje tri člana koju određuje državni ili neki drugi organ, organizacija ili institucija da predstavlja taj organ, organizaciju, instituciju ili državu pred drugim organom, organizacijom, institucijom ili državom.
DELOKRUG ODBORA
DNEVNI RED
DRŽAVNA REVIZORSKA INSTITUCIJA
DVODOMOST
E
E - PARLAMENT
EVROPSKA UNIJA
F
FUNKCIJE NARODNE SKUPŠTINE
G
GENERALNI SEKRETAR NARODNE SKUPŠTINE
Lice koje imenuje Narodna skupština na predlog predsednika Narodne skupštine. Generalni sekretar pomaže predsedniku i potpredsednicima Narodne skupštine u pripremanju sednica Narodne skupštine, stara se o sprovođenju odluka i zaključaka Narodne skupštine, rukovodi Službom Narodne skupštine, finansijski je nalogodavac za korišćenje sredstava iz skupštinskog budžeta i vrši druge poslove uređene zakonom i Poslovnikom Narodne skupštine.
GLASANjE
GLASANjE O NEPOVERENjU VLADI ILI ČLANU VLADE
GLASANjE O POVERENjU VLADI
GRAĐANI
Nosioci suverenosti, koji je vrše referendumom, narodnom inicijativom i preko svojih slobodno izabranih predstavnika.
H
HIJERARHIJA OPŠTIH PRAVNIH AKATA
Pravni princip koji uređuje odnos između opštih pravnih akata. Opšti pravni akt slabije pravne snage mora biti u skladu sa opštim pravnim aktom jače pravne snage.
Ustav Republike Srbije je najviši pravni akt Republike Srbije, a svi zakoni i drugi opšti akti doneti u Republici Srbiji moraju biti saglasni Ustavu. Potvrđeni međunarodni ugovori i opšteprihvaćena pravila međunarodnog prava deo su pravnog poretka Republike Srbije. Potvrđeni međunarodni ugovori ne smeju biti u suprotnosti s Ustavom. Zakoni i drugi opšti akti doneti u Republici Srbiji ne smeju biti u suprotnosti s potvrđenim međunarodnim ugovorima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.
HITAN POSTUPAK
Postupak za donošenje zakona koji se primenjuje izuzetno. Omogućava da se donese zakon, odnosno drugi akt:
1) kojim se uređuju pitanja i odnosi nastali usled okolnosti koje se nisu mogle predvideti, a nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo bi da prouzrokuje štetne posledice po život i zdravlje ljudi, bezbednost zemlje i rad organa i organizacija;
2) radi ispunjenja međunarodnih obaveza i usklađivanja propisa s propisima Evropske unije.
Ovaj postupak se razlikuje od redovnog postupka po kraćim rokovima od propisanih za pojedine faze postupka donošenja zakona, odnosno drugog akta.
I
IMENOVANO LICE
IMUNITET NARODNOG POSLANIKA
INTERPELACIJA
ISTRAŽIVAČKI RAD
IZABRANO LICE
IZBORI
IZBORNA LISTA
IZBORNI SISTEM
IZBORNO PRAVO
IZVESTILAC ODBORA
IZVEŠTAJ ODBORA
IZVEŠTAJ VLADE
IZVORNIK ZAKONA
J
JAVNO SLUŠANjE
JAVNO TUŽILAŠTVO
JAVNOST RADA
JEDINSTVENA METODOLOŠKA PRAVILA ZA IZRADU PROPISA
JEDNAKOST PRED ZAKONOM
K
KODEKS PONAŠANjA
KOLEGIJUM NARODNE SKUPŠTINE
KOMISIJA NARODNE SKUPŠTINE
KONSTITUISANjE NARODNE SKUPŠTINE
KVORUM
L
LEGALITET
LEGITIMITET
M
MANDAT NARODNOG POSLANIKA
MEĐUNARODNA SARADNjA NARODNE SKUPŠTINE
MERE ZBOG POVREDE REDA NA SEDNICI
N
NACRT ZAKONA
NADLEŽNOST NARODNE SKUPŠTINE
v. Funkcije Narodne skupštine
NARODNA INICIJATIVA
NARODNA SKUPŠTINA
NARODNI POSLANIK
NESPOJIVOST FUNKCIJA
NOVČANA KAZNA
O
OBJAVLjIVANjE ZAKONA I DRUGIH OPŠTIH AKATA
ODBOR NARODNE SKUPŠTINE
v. Radna tela
ODGOVOR USTAVNOM SUDU
ODLAŽUĆI (SUSPENZIVNI) VETO PREDSEDNIKA REPUBLIKE
ODLUKA
OSTAVKA NARODNOG POSLANIKA
P
PARLAMENT
v. Narodna skupština
PARLAMENTARNA DELEGACIJA
PARLAMENTARNA POLITIČKA STRANKA
PARLAMENTARNA VEĆINA/MANjINA
PLAN RAZVOJA
PODELA VLASTI
PODODBOR
POSEBNA SEDNICA NARODNE SKUPŠTINE
POSLANIČKA GRUPA
POSLANIČKA GRUPA PRIJATELjSTVA
POSLANIČKO PITANjE
Poslanička pitanja postavljaju se u prisustvu članova Vlade svakog poslednjeg četvrtka u mesecu na sednici koja je u toku, u vremenu od 16.00 do 19.00 časova, za koje vreme se prekida rad po dnevnom redu.
Posebna kategorija su poslanička pitanja u vezi s aktuelnom temom. Predsednik Narodne skupštine, na predlog poslaničke grupe, najmanje jedanput u toku meseca određuje dan kada će pojedini ministri u Vladi odgovarati na ova pitanja.
POSLOVNIK NARODNE SKUPŠTINE
v. Autonomija Narodne skupštine
POTPREDSEDNIK NARODNE SKUPŠTINE
POTVRĐENI MEĐUNARODNI UGOVORI
POTVRĐIVANjE MANDATA NARODNOG POSLANIKA
POVREDA POSLOVNIKA
PRAVNE TEKOVINE EVROPSKE UNIJE (EU ACQUIS)
PREDLOG ZAKONA
PREDSEDNIK NARODNE SKUPŠTINE
Raspolaže ovlašćenjima predsedavajućeg kolegijalnom organu i samostalnim ovlašćenjima koja vrši bez prethodne saglasnosti Narodne skupštine. Ovlašćenja predsedavajućeg su: predstavljanje Narodne skupštine, sazivanje sednica Narodne skupštine i utvrđivanje predloga dnevnog reda, predsedavanje sednicama Narodne skupštine, staranje o radu na sednicama Narodne skupštine i o primeni Poslovnika Narodne skupštine i druga ovlašćenja u skladu sa zakonom i Poslovnikom Narodne skupštine. Samostalna ovlašćenja su: raspisivanje izbora za predsednika Republike i raspisivanje izbora za odbornike.
Kada je predsednik Republike sprečen da obavlja dužnost ili mu mandat prestane pre isteka vremena na koje je biran, zamenjuje ga predsednik Narodne skupštine. Kad Narodna skupština nije u mogućnosti da se sastane, predsednik Narodne skupštine, zajedno s predsednikom Republike i predsednikom Vlade, odlučuje o proglašenju ratnog ili vanrednog stanja.
PREDSEDNIK REPUBLIKE
Inokosni državni organ koji izražava državno jedinstvo Republike Srbije. Bira se na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom. Mandat predsednika Republike traje pet godina i počinje da teče od dana polaganja zakletve pred Narodnom skupštinom.
Njegova najznačajnija ovlašćenja u odnosu na Narodnu skupštinu su da proglašava zakone, predlaže Narodnoj skupštini kandidata za predsednika Vlade, raspušta Narodnu skupštinu i raspisuje izbore za narodne poslanike.
PREDSEDNIK VLADE
PREPORUKA
PRETRES
O svim predlozima zakona, osim o potvrđivanju međunarodnih ugovora, najpre se vodi načelni
pretres, a zatim i pretres u pojedinostima.
O ostalim predlozima akata vodi se jedinstven pretres.
Načelni pretres vodi se o celini predloga zakona koji je na dnevnom redu.
Pretres u pojedinostima obavlja se o članovima predloga zakona na koje su podneti amandmani i o amandmanima kojima se predlaže uvođenje novih odredaba.
Jedinstveni pretres vodi se tako što se istovremeno obavlja pretres i u načelu i u
pojedinostima.
Narodna skupština može da odluči da se pretres vodi kao:
1) zajednički načelni pretres, tako što se o više tačaka dnevnog reda, kod kojih su rešenja
međusobno povezana, rasprava spaja;
2) zajednički jedinstveni pretres, tako što se o više tačaka dnevnog reda istovremeno
obavlja pretres i u načelu i u pojedinostima;
3) zajednički načelni i jedinstveni pretres, tako što se rasprava spaja o više predloga
zakona i predloga drugih akata.
PRIVREMENO RADNO TELO
PROSTORNI PLAN
R
RADNA GRUPA
RADNO TELO NARODNE SKUPŠTINE
RASPRAVA
RASPUŠTANjE NARODNE SKUPŠTINE
Akt kojim se okončava vlast Parlamenta pre isteka mandata njegovih članova. Ustav Srbije predviđa dve vrste raspuštanja: raspuštanje Narodne skupštine po sili Ustava i raspuštanje odlukom predsednika Republike. Prva vrsta raspuštanja odnosi se na dužnost predsednika Republike da u slučajevima određenim Ustavom ukazom raspusti Skupštinu (npr. Narodna skupština se raspušta ako u roku od 90 dana od dana konstituisanja ne izabere novu vladu). Druga vrsta podrazumeva ovlašćenje predsednika Republike da raspusti Narodnu skupštinu na obrazloženi predlog Vlade. U obe varijante raspuštanja Narodne skupštine predsednik Republike donosi ukaz, koji sadrži i odluku o raspisivanju izbora za narodne poslanike (tzv. prevremeni parlamentarni izbori).
Narodna skupština koja je raspuštena vrši samo tekuće ili neodložne poslove, određene zakonom. U slučaju proglašenja ratnog ili vanrednog stanja ponovo se uspostavlja njena puna nadležnost, koja traje do okončanja ratnog odnosno vanrednog stanja.
RAZREŠENjE
REDOVNI POSTUPAK
REFERENDUM
Ustav Republike Srbije poznaje dva oblika republičkog referenduma: ustavotvorni (obavezni i fakultativni) i referendum koji, o pitanjima iz svoje nadležnosti, raspisuje Narodna skupština na zahtev većine svih narodnih poslanika ili najmanje 100.000. Obavezni ustavotvorni referendum podrazumeva da se akt o promeni u Ustavu navedenih odredaba mora izneti na potvrdu biračima, a fakultativni da Narodna skupština, u svim ostalim slučajevima, može odlučiti da akt o promeni Ustava potvrde i birači.
REPLIKA
REPUBLIČKA IZBORNA KOMISIJA
REZOLUCIJA
S
SAMOSTALNI NARODNI POSLANIK
SAZIV
SEDNICA
SEDNICA ZATVORENA ZA JAVNOST
Odluku o davanju informacije sa sednice zatvorene za javnost donosi Narodna skupština, odnosno radno telo. U tom slučaju predsednik Narodne skupštine, odnosno predsednik radnog tela daje saopštenje za javnost.
SKUPŠTINSKI BUDžET
SLUŽBA NARODNE SKUPŠTINE
Organizacija i rad Službe Narodne skupštine uređuje se odlukom Narodne skupštine, na predlog nadležnog odbora Narodne skupštine.
SLUŽBENI JEZIK
STATUT AUTONOMNE POKRAJINE
STRATEGIJA
STRUKTURA PARLAMENTA
v. Dvodomost
STUPANjE ZAKONA NA SNAGU
Ustav Republike Srbije utvrđuje da zakoni i drugi opšti akti stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije (najranije danom objavljivanja) samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
SVEČANA SEDNICA NARODNE SKUPŠTINE
U
UKAZ
USTAV
U oblasti parlamentarnog prava, Ustav Republike Srbije iz 2006. definiše položaj, nadležnost i sastav Narodne skupštine, izbor narodnih poslanika i konstituisanje Narodne skupštine, mandat i imunitet narodnog poslanika, nespojivost funkcija, način odlučivanja u Narodnoj skupštini, zasedanja, najviše skupštinske funkcionere (predsednika i potpredsednike Narodne skupštine), pravo predlaganja zakona i raspuštanje Narodne skupštine. Ustav propisuje i obavezu donošenja zakona o Narodnoj skupštini.
USTAVNI SUD
Samostalan i nezavisan državni organ koji štiti ustavnost i zakonitost i ljudska i manjinska prava i slobode.
Pet sudija Ustavnog suda bira Narodna skupština, pet imenuje predsednik Republike, a pet opšta sednica Vrhovnog suda. Narodna skupština bira pet sudija Ustavnog suda između deset kandidata koje predloži predsednik Republike, predsednik Republike imenuje pet sudija Ustavnog suda između deset kandidata koje predloži Narodna skupština, a opšta sednica Vrhovnog suda imenuje pet sudija između deset kandidata koje na zajedničkoj sednici predlože Visoki savet sudstva i Visoki savet tužilaštva.
Narodna skupština odlučuje o prestanku dužnosti sudije Ustavnog suda.
USTAVNI ZAKON ZA SPROVOĐENjE USTAVA
V
VEĆINA ZA ODLUČIVANjE
Narodna skupština odlučuje većinom glasova narodnih poslanika na sednici na kojoj je prisutna većina od ukupnog broja narodnih poslanika (tzv. relativna većina – najmanje 64). O pitanjima posebno određenim Ustavom Narodna skupština odlučuje većinom glasova svih narodnih poslanika (tzv. apsolutna većina – najmanje 126). O promeni Ustava, promeni granica i razrešenju predsednika Republike zbog povrede Ustava Narodna skupština odlučuje dvotrećinskom većinom od ukupnog broja narodnih poslanika (najmanje 167).
VISOKI SAVET SUDSTVA
Nezavisan i samostalan organ koji obezbeđuje i garantuje nezavisnost i samostalnost sudova i sudija. Ima 11 članova, od kojih su tri člana po položaju (predsednik Vrhovnog kasacionog suda, ministar nadležan za pravosuđe i predsednik nadležnog odbora Narodne skupštine) i osam izbornih članova koje bira Narodna skupština, u skladu sa zakonom.
VISOKI SAVET TUŽILAŠTVA
VLADA
Državni organ efektivne izvršne vlasti u parlamentarnom sistemu. U Republici Srbiji Vlada je nosilac izvršne vlasti. Vladu bira Narodna skupština većinom glasova od ukupnog broja narodnih poslanika.
VLADAVINA PRAVA
Osnovno načelo Ustava. Ostvaruje se slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu.
Z
ZABRANA SUKOBA INTERESA
v. Nespojivost funkcija
ZAHTEV ZA OBAVEŠTENjE I OBJAŠNjENjE
ZAKLETVA NARODNOG POSLANIKA
Tekst zakletve glasi: „Zaklinjem se da ću dužnost narodnog poslanika obavljati predano, pošteno, savesno i verno Ustavu, braniti ljudska i manjinska prava i građanske slobode i po najboljem znanju i umeću služiti građanima Srbije, istini i pravdi!“
ZAKLjUČAK
Obavezuje donosioca (Narodnu skupštinu ili njeno radno telo), kao i nadležna ministarstva i posebne organizacije.
ZAKON
Ovim pravnim aktom, koji je glavni proizvod skupštinske aktivnosti, uređuju se posle Ustava, najvažniji društveni odnosi.
ZAKON O NARODNOJ SKUPŠTINI
Ovim zakonom utvrđuju se položaj, nadležnost, organizacija i način rada i odlučivanja Narodne skupštine, položaj, prava i dužnosti narodnih poslanika, amblemi, simboli i obeležja Narodne skupštine, odnos Narodne skupštine prema drugim državnim organima, međunarodna saradnja, upravljanje imovinom koju koristi Narodna skupština, finansiranje Narodne skupštine, položaj Službe Narodne skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Narodne skupštine.
ZAKONIK
ZAMENIK ČLANA ODBORA
Narodni poslanik koji zamenjuje člana odbora u slučaju njegovog odsustva ili prestanka dužnosti člana odbora, do izbora novog člana.