33/1ТЂ/ИР16.10 – 16.20
Конкретна идеја коју сте на овој седници изнели јесте у разматрању и нашег Министарства и ми смо као једну од тачака дијалога коју водимо са ПИО фондом управо навели ту иницијативу зато што верујемо да би то обрадовало сасвим сигурно велики број наших грађана, тако да се на томе свакако ради и разговара се и свака подршка вас као народних посланика у том правцу је драгоцена. Наравно, све додатне информације, уколико вам буду биле потребне, Министарство је отворено за сваки вид разговора, сугестија и можете доћи по још додатних информација, али укратко радимо на томе и верујемо да ћемо наићи на разумевање и од осталих надлежних институција.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Најлепше хвала, госпођо министар.
Следеће питање, уколико сам ја разумела, господине Милетићу, је за госпођу Софронијевић, јел тако? Она тренутно није ту, али ћемо замолити господина премијера да ургира да вам госпођа Софронијевић на ваше питање одговор у року од осам дана. Јел то у реду?
Сада имате могућност да поставите још питања у року од три минута.
МИЛИЈА МИЛЕТИЋ: Неколико питања, а тиче се Старе планине. Да ли ће бити инвестиција у смештајне капацитете на Старој планини зато што је то бисер који је неискоришћен и тамо је потребна изградња и доградња тих објеката за смештајне капацитете за већи број туриста који би тамо отишли?
Још једно питање, али сада не знам коме то да упутим, а тиче се заузећа земљишта. Ми смо сведоци да у претходном периоду велики број адвоката иде по нашим општинама и пишу се тужбе за заузеће тих неких атарских путева, путева који су некатегорисани, који су урађени уназад можда 30, 40, 50 година, а где је долазило до тих тужби. Човек кога тај адвокат заступа, то је уназад, рецимо, 30 година одрађено. Тужба тог нашег човека, из тог неког села, он добије за ту тужбу 1.000 - 2.000 динара, а адвокат добије 100 динара. То су катастрофално велики трошкови за буџете тих наших малих општина, тако да је за нас то велики камен, што се каже, на врат. Било би потребно да се нађе неки начин, да се нађе закон, где бисмо то на неки начин могли да сузбијемо или да се обезбеде средства из неких текућих резерви за помоћ тим нашим малим општина.
Нишки аеродром, питање моје. Терминал проширења и улагање у Нишки аеродром, а зато што је Нишки аеродром за нас веома битан. Нишки аеродром је жила куцавица за развој туризма, развој југоисточне Србије. Интересује ме да ли ћемо имати ту могућност да тамо буду улагања?
Питање министарки за демографију Јелени Жарић - како иде подела кредита за мајке, односно за жене, за мајке које желе да узму стан, онај повраћај? То је за мене веома битно и знам да ви и ваше Министарство радите пуним капацитетом око тога и за све нас је битно да се што пре реализују ти захтеви, да те наше мајке имају свој смештај над главом за себе и за сву породицу.
Како иде подела кредита за станове, ових средстава, што се тиче младих брачних парова и за младе људе, а о којима смо у претходном периоду говорили? За мене је то веома битно да се то одради зато што велики број младих људи на тај начин добиће могућност да обезбеди себи смештај.
Министарство привреде, везано за Фонд за развој, да ли има могућности да се општинама које су неразвијене и демографски угрожене, четврта и пета група, да се тамо захтеви њима обрађују брже, да се ефикасније ради, нормално, да се помогне тим нашим привредним субјектима да не угасе своја предузећа, јер верујте ми када код нас једна фирма затвори од пет или 10 радника, то је за нас… (Искључен микрофон.)
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала, разумели смо.
Реч има госпођа министар Јелена Жарић Ковачевић.
Изволите.
33/2ТЂ/ИР
ЈЕЛЕНА ЖАРИЋ КОВАЧЕВИЋ: Уважени народни посланици и уважени грађани Србије, драги колега Милетићу, драго ми је да сте поставили ово питање и хвала вам зато што је то једна од мера Министарства за бригу о породици и демографију за коју сматрамо да је јако важна и не само што је јако важна, већ је и јако успешна, ако узмемо у обзир број породица које су добиле кров над главом у неком претходном периоду.
Желим да се осврнем и на Закон о буџету о коме смо имали прилике да дискутујемо протеклих дана. Према Предлогу закона о буџету Републике Србије, ако посматрамо планирана средства на позицији, односно на разделу Министарства за бригу о породици и демографију, буџет за 2026. годину ће бити рекордан. Зашто то кажем у овом тренутку? Управо због тога што сте поставили питање које се односи на субвенције мајкама за куповину прве некретнине, за куповину стана или за изградњу куће и заиста ми јесмо задовољни чињеницом да је рад Министарства за бригу о породици и демографију негде препознат и да су те мере препознате као јако важне и да смо овим предлогом добили подршку и ставили у фокус заправо све породице у Србији.
Према Предлогу закона о буџету за 2026. годину, који је поднела Влада и који се налази пред вама, ми можемо да кажемо да буџет јесте развојни, да јесте одговоран и социјално одговоран. Буџет Министарства за бригу о породици и демографију већи је за чак 33,02%, односно за 512 милиона 677 хиљада динара тачније, а у односу на претходну годину. Управо сам то повезала са субвенцијама за куповину прве некретнине, јер се највеће повећање односи управо на субвенцију за мајке, а за куповину прве некретнине, са 750 милиона динара, колико је било предвиђено тренутним буџетом, односно буџетом за ову годину, а сада можемо да говоримо о 1,1 милијарди динара за наредну годину.
Дакле, морам да кажем да је ово једна од најзначајнијих мера нашег Министарства. Интересовање је заиста велико и ради се о субвенцијама које се дају као учешће за изградњу куће или за куповину куће или стана или за суфинансирање кредита за куповину куће или стана. Максимални износ средстава, односно неки лимит је 20 хиљада евра о којима можемо да говоримо. Оно што је информација коју бих ја желела да поделим са вама, а која заправо говори о значају примењивања ове мере, обзиром да је протекло довољно времена и да можемо да погледамо уназад и да негде сагледамо ситуацију на који начин смо помогли породицама, можемо да кажемо да је од доношења Уредбе о ближим условима и начину остваривања права на новчана средства за изградњу и учешће у куповини, односно куповину породично-стамбене зграде или стана по основу рођења детета у 2022. годину, до данас исплаћено близу 18,5 милиона евра, и то за 1.167 захтева, што значи да је исти толики број породица у Србији добио кров над главом.
Оно што ми у Министарству тренутно радимо јесте да се чујемо са свим мајкама које су конкурисале, односно које су поднеле захтев како би им се одобрила субвенција да би купиле прву некретнину. Услови постоје и на сајту Министарству за бригу о породици и демографију, али су услови ти о којима разговарамо ми са мајкама, како бисмо им негде помогли да превазиђу све потешкоће приликом прибављања документације.
Дакле, само услови који конкретно нису испуњени у неком предмету повлаче за собом одлуку комисије да, после тога што буде дискутовано о њему на комисији, да та мајка не добије средства и услови су конкретно предвиђени.
Оно што такође желим да кажем, а ви сте поменули младе људе, младе брачне парове, нашу омладину за коју желимо да остане у Србији и да са својим пријатељима и породицама овде живе, оно што смо ми урадили из неке сарадње са Министарством финансија, без којих ништа од овога не би било могуће, али оно што смо
33/3ТЂ/ИР
урадили са Министарством финансија јесте заправо комбиновање мера које су од изузетног значаја, како за мајке које се нама јављају за субвенцију за куповину прве некретнине, тако и за младе брачне парове којима много значи подршка државе да би се одлучили на стварање породице или на проширење породице.
34/1МЗ/МП16.20-16.30
Ми смо изменили Уредбу о ближим условима и начину остваривања права на новчана средства за изградњу, учешће у куповини породичне стамбене зграде или стана по основу рођења детета и радили смо усклађивање те уредбе са Законом о гарантним шемама и програмом повољних кредита за младе, мајкама старости од 25 до 35 година, којима је на тај начин омогућено, а што раније није био случај, морам да подвучем, да при куповини прве некретнине, осим државне субвенције, чији је максимални износ 20.000 евра, искористе и погодности повољних кредита за младе, са учешћем од 1%, који подразумевају и низ неких других олакшица.
Шта то практично значи? То значи да уколико је мајка поднела захтев код нашег министарства да добије субвенцију за куповину прве некретнине, она ту субвенцију, уколико испуњава услове, а први услов је да има од 20 до 35 година, може ту субвенцију искористити као учешће, да тако кажем, приликом добијања кредита и купити стан под повољнијим условима.
На тај начин ми смо заиста помогли многим младим брачним паровима да се одлуче на то да крену у своје предбрачне или брачне воде и да шире своје породице. Ово је заиста једна од мера за коју је негде интересовање и највеће код нас у Министарству. Тако да вам се захваљујем на постављеном питању.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама, госпођо министар.
Идемо сада редом.
Министар господин Новица Тончев.
Изволите.
НОВИЦА ТОНЧЕВ: Поштована председавајућа, поштоване колеге народни посланици, поштовани председниче Владе и чланови Владе, ево, ја хоћу колеги са којим сам био и председник општине да објасним и да је стварно велики проблем не само за његову општину, која спада у ред неразвијених општина, већ спада и за остале многобројне општине.
Мој кабинет је издвојио негде око три милијарде динара само у задњих четири, пет година, извршена је наплата за фактичко заузеће. Ту је највећи проблем и ту треба тражити решење. Поднео сам још 21. новембра 2024. године предлог како решити то, па ево рећи ћу сада свим посланицима и јавности Србије шта треба да се уради.
Потребно је изменити законска решења и вратити смисао из члана 193. Закона о парничном поступку из 2011. године, који је предвиђао да је лице дужно да пре подношења тужбе правобраниоцу достави предлог за мирно решавање спора, али је Законом о изменама и допунама Закона о парничном поступку од 2014. године реч „дужно“ замењена речју „може“. Значи, само ту реч треба да изменимо и да спасимо локалне буџете.
Ове године такође сам поднео предлог, ту је председник Владе који ће да потврди, и обећано је да на овој Скупштини није могло, да ће на следећој Скупштини Влада да предложи ово решење и да спасимо локалне буџете. Вама хвала што се интересујете за овакво питање.
Ако већ као Влада нисмо могли да повећамо трансфере, да помогнемо бар неразвијеним општинама, можемо бар оваквим законским решењем да им помогнемо и спасимо те буџете, колико год можемо. Хвала што сте ме саслушали.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Госпођа министар Снежана Пауновић има реч.
Изволите.
СНЕЖАНА ПАУНОВИЋ: Хвала, потпредседнице.
Уважена господо народни посланици, грађани и грађанке Србије, стигао ме је умор.
34/2МЗ/МП
Господине Милетићу, јесте колега Новица Тончев рекао суштину. Ради се о једном лошем законском решењу и, нажалост, то највише осећате ви који заправо живите и радите у девастираним општинама, али је то један удар који се дешава на нивоу свих јединица локалне самоуправе и делује сада већ као једна организована криминална група, ја то морам да кажем, без обзира што је груба квалификација.
Тачно је да озбиљан проценат буџета одлази на нешто што се зове фактичка експропријација и тачно је да махом највише зараде од тога имају управо адвокати. Странке које у том смислу ангажују адвокате добијају далеко мањи новчани износ од онога што добијају адвокатске канцеларије или удружења, што се неретко дешава. То тражи измене одређених законских решења, укључујући и измене Закона о експропријацији.
Истина је, господин Новица Тончев је о томе говорио више пута на Влади и ми ћемо се потрудити, пре свега и као ресорно министарство, али и у сарадњи са свим колегама којих се тиче овај проблем, да дође до измена тих закона и да будемо потпуно спремни за пролећно заседање, најкасније са изменама закона који ће заштитити јединице локалне самоуправе, не само од овога.
Ви вероватно знате оно што сам и ја чула од ваших колега, а то је колики су минуси по основу надокнаде за уједе паса и мачака. То је такође једна потпуно организована група која се тиме бави.
Озбиљан изазов пред нама је да решимо проблем јединица локалне самоуправе, тим пре што нам се често дешава да имамо дефицит кадра правобранилачког на локалном нивоу и да чак и ова измена закона, ако не буде била мало шира, неће помоћи, јер ће се то правдати чињеницом да не постоји правобранилац.
Дакле, цео један сет закона спремамо се да променимо на пролеће, када крене пролећно заседање, и ја верујем да ће то анулирати ове проблеме о којима сада разговарамо, а јесу велики и драстично утичу на буџете.
Хвала вам свакако што сте отворили ово важно питање. О њему сам са свим вашим колегама разговарала на терену и знам да то у зависности од тога која је величина јединице локалне самоуправе прави негде веће, негде мање проблеме, али суштински утиче на квалитет функционисања, и то негативно. Хвала најлепше, још једном.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Председник Владе проф. др Ђуро Мацут, изволите.
ЂУРО МАЦУТ: Поштовани народни посланици, ја бих се осврнуо на питање такође господина Милетића, а односи се на један део питања из инфраструктуре. С обзиром на то да министарка Софронијевић није присутна, ми ћемо јој пренети ваше питање, па ћете добити одговоре. Везано је за аеродром у Нишу и уопште тај део Србије.
Као што знате, били смо и код вас у посети, то је општина која јесте од изузетног значаја, с обзиром на то да је на великој територији, велика је површина општине и има више проблема, од којих смо један покушали, надам се и успешно решили, а то је водоснабдевање у самој општини.
С обзиром да је немогуће да се ово сада изврши на такав начин да буде системски решено, с обзиром да ћемо један шири план водоснабдевања у Србији покренути и то ће се решавати у наредном периоду, изашли смо у сусрет вама, на вашу молбу, и тај један у ствари артешки бунар који је био неопходан доделили, уз помоћ министарке Павков и Министарства за заштиту човекове средине, тако да мислим да је то једна добра акција која је била врло промптна и у тренутку одговора, што се каже, на ваше захтеве смо одговорили.
34/3МЗ/МП
То је заправо у једном ширем контексту нечега што је План развоја источне Србије, односно интегралног развоја источне Србије, на чему сам већ и у самом експозеу овде и навео и најавио, од аеродрома у Нишу, односно реконструкције и ревитализације тог аеродрома, па до заправо читавог низа пројеката који би требало да се унапреде у оквиру постојећих већ решења за градове који иду негде од Ђердапског коридора, односно Дунавског коридора, па све до Ниша и нишког аеродрома.
У том читавом низу пројеката је и недавно формирана радна група везана за почетак радова на осмишљавању и реконструкцији нишког аеродрома, који треба да постане други аеродром по значају и по величини у Србији, поред београдског, чиме ће да растерети значајно и путнички саобраћај, али ће добити и једну другу димензију карго аеродрома, с обзиром да ће постојати другачији начин организације аеродрома. Ово је један озбиљан пројекат који је покренут у сарадњи и са кинеском страном, тако да се надам да ћемо у наредној години већ кренути са првим активностима везаним за тај аеродром. Мислим, аеродром има свој јако велики потенцијал, не само у путничком смислу и том некаквом карго или транспортном, већ и као један велики пункт за развој туризма у читавој источној Србији, обзиром да је овај део Србије, у целини гледајући, доста неразвијен и захтева посебну пажњу.
Тако да, мислим да ћемо на овај начин помоћи да придобијемо туристе и да дођу заинтересоване стране са разних страна света, а што јесте један од захтева за План развоја Западног Балкана у односу на Европску унију. О томе смо разговарали на недавном самиту у Тирани, где је потпуно јасан био један захтев са стране Европске уније и комесара за проширење Европске уније да треба туристички аспект Србије да дефинишемо.
35/1ЈЈ/ЦГ16.30 – 16.40
Ми наравно нисмо таква велесила да бисмо сада говорили о приморском туризму и где земље које имају излаз на море у ствари највећи део свог прихода остварују кроз овај начин зараде. Ми нисмо таква земља, ми смо континентална, али друге земље у Европи имају тај некакав континентални карактер и имају јако велике приходе од туризма.
Ако погледамо Србију са својим могућностима, то су да кажем историјски аспекти Србије, али са друге стране имамо и тај некакав бањски туризам који би се могло рећи да је то медицински туризам који је искоришћен, ја не могу да кажем да није, али Сокобања је један од примера изузетних локалитета који имају огромну могућност да се и даље развијају и да се трансформишу из једног места које има пуно индивидуалних капацитета у једне структурисане хотелске капацитете. Тамо сам био у тој посети источној Србији када смо посетили и Сокобању и нишки крај.
Мислим да постојање аеродрома као што је аеродром „Константин Велики“ у Нишу представља један веома велики развојни потенцијал и на томе би се требало озбиљно радити. Надам се да ћемо покренути ту читаву машинерију ка креирању тог простора који ће се сигурно и неминовно развити, не само источне Србије већ и јужне Србије.
Мислим да тај читав концепт интегралног развоја који је по мом некаквом интимном убеђењу било вратити се у те неке заборављене чаршије и заборављене вароши Србије, као што су дивни градови, као што је Књажевац, као што је Неготин, Пирот па и ваше место које је једно занимљиво место на путу од Ниша ка Старој планини, треба укључити у тај шири концепт развоја, ја мислим туристичког пре свега потенцијала, поред тога што ће имати одређени и саобраћајни утицај на развој читавог тог краја. Мислим да аеродром јесте право решење.
Хвала вам на питању. На томе интензивно радимо. Хвала вам.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Госпођа министар, Адријана Месаровић.
АДРИЈАНА МЕСАРОВИЋ: Захваљујем се господину Милетићу на питању.
Поштована председавајућа, поштовани председниче Владе, поштовани народни посланици и драги грађани, када је у питању рад Фонда за развој и рад Министарства привреде, ми смо посебно фокусирани и оријентисани, господин Милетић и ја имамо често директан контакт како би помогли привредницима из општине из које долазите.
Министарство привреде је посебно оријентисано и фокусирано на трећу и четврту групу локалних самоуправа, односно оне локалне самоуправе које спадају у групе, да кажем мање развијености или ка локалним самоуправама, градовима и општинама које имају изразито негативна демографска кретања. У односу на све конкурсе увек је већи проценат издвајања за бесповратна средства када су у питању локалне самоуправе које спадају у трећу и четврту групу развијености.
Користим и ову прилику да позовем све наше привреднике и предузетнике, посебно из руралних средина из руралних подручја, односно подручја мање развијености или како сам рекла са изразито негативном стопом демографског кретања, да се јаве на све актуелне конкурсе Министарства привреде.
Неколико их је тренутно у току. Један је баш изразито намењен и конципиран као програм подршке економског развоја општинама са изразито негативним демографским кретањима у 2025. години, са једним значајним износом бесповратних давања ка младима до 35 година, имајући у виду да смо желели да остану, да настављају са неким својим малим прерађивачким делатностима у тим општинама.
35/2ЈЈ/ЦГ
Када је у питању рад самог Фонда за развој и пласирање кредитних средстава ми смо концептуално то сада уредили, да кажем негде другачије, имајући у виду да смо суштински желели сваког привредника да помогнемо и да му дамо на адекватан начин сто посто средстава да може да развије своју пословну идеју.
На који начин? До пре неколико година је то било углавном 20 до 25% бесповратних давања када је у питању Министарство привреде. Од прошле године ми смо сва бесповратна давања повећали на стопу од 50 до чак 100%. Имајући у виду да је констатовано да одређени број привредника који желе да набаве одређену опрему, односно да реализују одређену инвестицију немају да улажу онај ресто средстава од 50, 30% преосталих средстава у односу на потребну укупну инвестицију. Констатовано је да постоје оправдане потребе тих привредника за кредитним средствима.
Онда смо преусмерили та кредитна средства Фонда за развој да буду у целокупној функцији привредницима, односно да буду у целокупној функцији ових програма које расписујемо. Уколико привредних поднесе захтев за 50% бесповратних средстава по актуелним програмима, он преосталих 50% средстава добија преко Фонда за развој.
Позивам и привреднике из ваше општине, али и са територије наше земље да се на све актуелне конкурсе и на програм женског предузетништва и на програм који је веома актуелан, то је програм субвенционисаних кредита у сарадњи са Банком поштанском штедионицом где смо обезбедили милијарду динара кредитних средстава за инвестиције и за инвестициона улагања и милијарду динара за трајна обртна средства по каматној стопи од свега 2%. То је повољније у односу на оно што је некада Фонд радио, имајући у виду да смо у сарадњи са Поштанском штедионицом успели да реализујемо такав програм. Ту је до сада већ велики број поднетих захтева. Колико сам упозната има број одређених из ваше општине, али свакако да се јаве на све актуелне програме и конкурсе.
Када је у питању издвајање за подршку малом сектору, микро малим, средњим предузећима и предузетницима свакако посебан осврт и фокус на трећу и четврту групу развијености. То исто радимо и када је у питању изградња инфраструктуре, односно недостајуће инфраструктуре у индустријским зонама, али и за развој свих туристичких потенцијала у функцији привредне активности. Тако да смо посебно фокусирани на развој руралних и мање развијених подручја.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Најлепше хвала.
Господине Милетићу, имате још два минута на коментар.
Да ли желите?
МИЛИЈА МИЛЕТИЋ: Ево, ја ћу се као прво захвалити председнику Владе, господину Мацуту, доктору Мацуту који је када је изабран после неколико дана дошао до наше општине, до Сврљига, обишао, имали смо велики проблем са водоснабдевањем, где сте ви заједно са вашим ауторитетом, са министром Дачићем, где смо се са вама тада договорили, на састанку код нас, договорили смо да се обезбеде средства. То је одрађено, министарка за животну средину је заједно са нама, а то смо и реализовали. Сада то треба коначно да се заврши и ја очекујем да ћемо копањем тих бунара и тог бунара, имати решење за сам Сврљиг, решење водоснабдевања.
Могу још једном да вас позовем да обиђете те наше мале општине на југоистоку Србије, јер суштина свега јесте, тамо се много теже живи. Тамо велики број људи из тих наших општина иде у веће градове, али верујте природа нам је дала све. Ми ту природу морамо сачувати сви заједно, али подршка Владе Републике Србије, ресорног министарства, да неко не схвати нешто погрешно, морамо имати много више средстава, директна давања за те наше мале средине, да се тамо директно улаже, да ли је то
35/3ЈЈ/ЦГ
здравствена заштита, да ли је то социјална заштита, да ли је то просвета, да ли је то безбедност, привреда. Све су то ствари а сваки динар који тамо уложимо то људи осете. Ко је богат, ко има много, ја сад не кажем да је Београд много богат и те ствари, али верујте ми, када тамо код нас уложите 500 хиљада динара за неку активност, за нешто, то се тамо види и осети. Овде у Београду уложите пет милијарде, то ће мали број људи да види.
Зато вам кажем још једном, да ви као председник Владе, заједно са вашим министрима, да што више будете присутни у нашим општинама и да заједно са вама, јер има велики број општина које немају своје посланике, да могу да представе свој проблем. Ја ово што говорим, ја то осећам са мојим људима.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Молим вас завршавајте.
МИЛИЈА МИЛЕТИЋ: Завршавам.
Нисам споменуо пољопривреду…(Искључен микрофон.)
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Следећи на листи је господин Ђорђо Ђорђић.
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ: Свака част министрима, свака вам част, ја сам слушао колегу Милетића, ништа га нисам разумео, ви сте одговарали, не знам да ли сте ви разумели шта је он вас питао, али добро.
Имам више питања за више министара, али на моју жалост није ми ту најбитнији министар Синиша Мали, пошто се он јуче крстио, ја сам исто хтео да се данас крстим, али ћу питање поставити премијеру Ђури Мацуту, пошто сам слушао његове експозее и он врло заступа ставове које овде износи и о чему прича Синиша Мали. Па, бих ја вас премијеру питао, најпростије ствари.
36/1ВС/МТ16.40 – 16.50
Значи, министар Мали причао као с плоче, као да му је неко то нарезао у главу и каже – 2012. године плата је била 313 евра. Добро. Ове године, 2025. године је плата 913 евра. Где? Да ми кажете где је просечна плата 913 евра?
Каже да данас људи раде, да нема незапослености, да цвеће цвета, само нема црвене боје. Значи, све је исто, тј. много је боље. Где је боље? Реците ми где се то толико живи боље у Србији да се ја из Сремске Митровици, који је лепши град од Милијиног места преселим да и ја тамо живим? Да не идемо баш сви у Београд.
Значи, људи, ја сам вадио мало ове податке. Ја сам са бројевима слаб, боље баратам лоптама, а зна министар Гајић ми који баратамо са лоптом баш са бројкама нисмо најбољи. Мене интересује да ми објасните – ако је 2012. године цена горива била 123 динара а данас је 210 динара јел то инфлација или није инфлација?
Имамо уље 120 динара је било 2012. године, сад је 199 динара. Цигаре су биле 160 динара, исте цигаре сад су 480 динара.
Видите како се смеје министар Тончев, он се разуме у бројеве 100%.
Имамо шећер који је био 95 динара, то је незнатно не мора народ да једе шећер, сад је 115 динара. Цена струје 2012. године као и данас је непозната, цена струје, комуналија, телекомуникационих услуга она је непозната. Значи, ми не знамо да израчунамо, то нико не зна жив, чак ни Синиша Мали. Он се прекрсти, изнесе ове његове флајере и каже – ево, оволико је овај украо, оволико је онај украо а ми не знамо шта је то толико боље у Србији у односу на 2012. годину.
Министар каже – ми то све меримо међународном методологијом. У Аустрији можда, можда у Немачкој, можда у Шведској, која методологија овде функционише?
Молим вас, премијеру, да ми кажете којом методологијом се овде рачуна?
Да ли ви знате уопште како људи у Србији живе? Не верујем. Из ваших столица 100% не знате и из ових столица, симптоматично је можда ко не живи у Београду… (Искључен микрофон.)
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Истиче време.
Ђорђо, имаћете још три, па још два минута.
Хвала.
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ: Још три, па још два, а Милији сте дали 47 секунди више, али добро ајде.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Ево, вама је 10 секунди.
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ: Хвала вам.
Да ли неко од министара жели да одговори на питање господина Ђорђића?
Реч има господин председник Владе, проф. др Ђуро Мацут.
ЂУРО МАЦУТ: Захваљујем се господину Ђорђићу на овом питању које је доста комплексно, да кажем, и сигурно захтева експертиза и министра финансија.
Осврнућу се само на то да подаци који се тичу просечних личних зарада и потрошње али и минималних доходака су наравно доступни јавности и јавно се објављују континуирано.
Према томе, подаци које сте добили и које сад наводите су потпуно јавни и постоји потпуно јасан тренд да ми имамо и веће плате у односу на период од пре 10 или 15 година, обзиром да је и укупни, да кажем, укупни доходак државе, ако тако могу да кажем, вишеструко увећан у последњих 10 година. То је потпуно јасно.
О детаљима свакако можете више да разговарате и да вам да објашњење министар Мали, тако да су све тврдње и све што кажете засноване на јасним подацима.
Не можемо говорити паушално о неким стварима, кад је било нешто, кад је било, просто то је тачно и то је тако. То јесу показатељи.
36/2ВС/МТ
Не можемо стварно да говоримо да девизне резерве у земљи нису толике колике су или да су резерве злата мање него што јесу. То су факти који су врло проверљиви јер на међународној берзи ми тргујемо и налазимо се заправо на берзи као активна земља и можемо да купујемо и продајемо оно што имамо.
Према томе, подаци су врло егзактни и сигурно су најтачнији у последње време. Не треба да сумњамо у то.
Ја сам човек који је дошао из једне области која је врло социјално утемељена и осећао сам све ово о чему ви причате до шест или више месеци, али и данас обзиром да и даље обављам посао лекара. Јуче сам после подне после заседања био у болници и гледао сам пацијенте које гледам већ годинама.
Према томе, јако добро знам како изгледа просечна Србије обзиром да мени према систему здравствене заштите који функционише у хелијанту, то је један систем где могу лекари из примарне здравствене заштите да закажу нама прегледе у Београду, долазе пацијенти широм Србије.
Према томе, имам ситуацију да, рецимо, пацијент из источне или југоисточне Србије закаже преглед код професора, редовног професора у Београду за област којом се ја бавим.
Значи, не можемо говорити да не знамо шта се дешава, ми знамо и унутрашњу структуру која је у нашем систему, али знамо и како живе људи који се нама наравно и жале и пожале. Сигурно са њима причамо и разговарамо на ту тему.
Тако да, заиста не бих могао да се сложим са тим да не знамо како живе људи у Србији. Они су ипак сваки дан у болници и на наша болничка одељења долазе људи из читаве Србије.
Нисмо ексклузивно везано као приватни систем здравства, о томе можемо разговарати неком приликом и покренути таква питања, нисмо резервисани само за оне који су платежно моћни да могу да иду у рецимо приватне клинике или приватне здравствене системе, те морамо и примамо пацијенте свих социјалних група и свих категорија. Не бирамо пацијенте и код мене могу да дођу пацијенти, било који пацијенти из области ендокринологије јер сам тако усмерен и тако сам радио у последњих преко 30 сад већ и пет година.
Тако да, у ствари су процене какав је живот на основу некаквих података, ипак би се ту на неки начин оградио и замолио да будемо ипак на негде егзактнији, да паушалност у проценама која провејава кроз бројне дискусије, не кажем сад за вас конкретно, али генерално говорећи, и кад слушам дискусије просто постоји потреба да се дискутује ради дискусије а без јасних, да кажем, предлога, мера или некаквих јасних закључака. Опет, не осврћем се на вашу дискусију, говорим сад у глобалу.
Према томе, знамо ми добро, ја лично познајем каква је ситуација у Србији, имам и рођаке и пријатеље који живе и врло тешко и у врло су лошој ситуацији, људи који долазе код мене у болницу су пацијенти са најтежим и најкопликованијим обољењима у области интерне медицине, ендокринологије, њих збрињавамо на дневном нивоу код мене у болници. Према томе, одлично знамо са каквим се мукама, патњама и разним другим недаћама сусрећу.
Сад, на конто онога да ли смо бољи или нисмо у последњих неколико година, па обзиром да сам био и члан једне Комисије за ретке болести при Фонду здравства одлично знам са каквим су се проблемима сусретали пацијенти који нису могли да добију лекове а болују рецимо од малигних болести. Тако да је значајно промењена некаква слика социјална Србије, наравно великим ангажовањем и Министарства здравља и републичког Фонда здравства, и да су бројне ствари које се односе на здравство много унапређене.
36/3ВС/МТ
Постоји једно питање које је провејавало данас у медијима, а то је питање регулативе у области здравствене заштите или листа чекања, итд. Могу само да вам кажем да је у једној области која је најосетљивија, а то је област ортопедије драматично смањена бројност, број пацијената који чекају на операције. То је вишеструко смањено у односу на потребе и на оно што се дешава. Неке болнице су, неке наше врхунске болнице у том смислу јако повећале обим свог рада, четвороструко више раде него пре рецимо шест или осам година, што је стварно фасцинантно, док је у неким областима то готово анулирано. Значи, немамо листе чекања, вероватно министар здравља може прецизније да каже о томе.
Тако да, на конто како народ живи и како уопште живимо у Србији можда треба посветити једно заседање независно ове Скупштине, али замолио бих само да о овим детаљима, ако говоримо о бројевима, итд., се осврнемо на Завод за статистику, односно Републички завод који стварно издаје поуздане и компетентне податке на месечном нивоу па можемо врло јасно да пратимо трендове.
Да ствари нису, да кажем, креиране јасно говори и податак да смо ми под сталним мониторингом и ММФ-а и Светске банке, па су њихови сарадници у Београду, који такође то прате. Имамо двоструко праћење и поново се не може поткрасти нека кардинална грешка или кардинални пропуст у том смислу.
Тако да бих замолио стварно да се негде реферишемо на званичне податке који су јавно доступни.
Захваљујем.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Реч има господин Ђорђо Ђорђић, три минута.
Изволите.
37/1ЈД/ЛЖ16.50 – 17.00
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ: Немој да схватите ово лично али ја и даље сматрам да већина нас који седимо у овом парламенту не схвата како обичан човек живи. Али добро, да се не враћамо на то.
Што се тиче статистике, ево, ја сам написао, статистика је чудо, Жељко Обрадовић је најтрофејнији, а „Партизан“ не побеђује, па је отишао. Шта статистика значи? Шта бројеви суштински значе?
Разумем да се ви сусрећете са свакаквим случајевима. Ви сте лекар и ви виђате више него што, што се каже, смртници, виде, али добро.
Имам питање за Златибора Лончара. Мене ће почети звати шетајућа магнетна резонанца, пошто кад год нешто причам ја причам о магнетној резонанци. Моја мисија је да хоћу по цену свега да се магнетна резонанца појави у Сремској Митровици, јер ми у Сремској Митровици у општој болници која лечи 330 хиљада људи немамо магнетну резонанцу.
Министре, зашто немамо магнетну резонанцу? Пре две године је помпезно најављивано, па прошле године најављивано да ће људи већ кренути на обуку. Магнетне резонанце још увек нема, али зато 50 метара од болнице имамо једну магнетну резонанцу, 500 метара од болнице имамо другу магнетну резонанцу, што је причао мој колега Веселиновић, зашто људи плаћају пензионо и социјално. Због чега плаћају? Они чак немају ни шансу да користе магнетну, јер нема је.
Оно што сам још хтео да прочитам, ја сам више … техничар, па сам се интересовао за још неке ствари. Да би системи великих болница као што су Клинички центар, Клинички центар Војводине, Ниш итд. али сада причамо о Сремској Митровици, да би се они ослободили, да би радили у свом пуном капацитету, људи који имају школу који су специјализанти, који су специјалисти, они су ми послали неке ствари које хоћу вас да питам и волео бих да ми дате искрен одговор, да ми кажете.
Значи њима требају елементарне ствари зове се семиригидни уретероскоп за урологију. Требају им две оптике камере „Karl Storz“, сет за постављање транс тутаролних трака.
Значи, ти сви апарати би омогућили да проблеми буду решавани у Сремској Митровици, а не да буду решавани у Новом Саду и у Београду.
Сада, док ми није време истекло, да кажем министру правде, господине министре добио сам управо поруку да вам кажем да у Сремској Митровици Виши суд од господина поротника, вишем суду је угашен телефон, због дуга. Врло брзо ће бити угашена и вода и струја и да су неисплаћене дневнице поротницима.
Молио бих да се огласите и да кажете о чему се ради. Ако једна држава то себи дозволи да Вишем суду буду угашени телефони, шта да очекујемо даље. Хвала.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Молићу само да седите, немојте да гасите микрофон. Нисмо вас чули за урологију, јер је реч о апаратима. Само поновите о чему се ради.
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ Семиригидни уретороскоп, друга је „Karl Storz. Две оптике камере исто „Karl Storz, сет за постављање транстуторалних трака. Каже колопласт, јел тако?
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала најлепше.
Реч има господин министар др Златибор Лончар.
ЗЛАТИБОР ЛОНЧАР: Поштовани народни посланици, председниче Владе, председавајућа, изузетно ми је драго да сте питали за магнетну резонанцу. Рећи ћу вам и одговор, магнетна резонанца за Митровицу је потписана још петпрошле године и требали сте да је имате ове године. Имали би сте магнетну резонанцу да није било блокадера, тако да њима можете да захвалите што ви немате магнетну резонанцу, а уговор стоји и даље
37/2ЈД/ЛЖ
потописан са Светском банком, али због блокада, и недовољно уласка у буџет, нисмо могли да активирамо тај уговор. Значи, то је разлог зашто ви и зашто још девет болничких центара нема у овом моменту нема магнетну резонанцу која би радила.
И, не само магнетну резонанцу, из истог разлога блокада које су биле овде годину дана, немамо скренере, немамо кола хитне помоћи, немамо покретне амбуланте, покретне апотеке, који су сви у том пакету и у тим уговорима, што је лако проверљиво. То грађани Србије треба да знају, треба да знају грађани Сремске Митровице зашто немају магнетну резонанцу. То је једини разлог, не постоји ниједан други разлог. Договорено. Направљен пројекат за простор, кренуло се са обуком кадра, све припремљено. Недовољно новца ушло због блокадера у буџет, није могао да се активира уговор са Светском банком. Господо то вам је истина.
Што се тиче опреме коју сте рекли ја нисам задужен. Покрајинска влада, покрајински секретар даје новац. Ја немам право као републички министар да дам новац општинама у Војводини за опрему. Сигуран сам да та опрема треба. Ја ћу га позвати колико данас да учини све да набави, само не можете да кажете име фирме која хоће да иде, јер тако се не функционише.
То је све у реду. Због вас вам кажем јер ће бити да је то намештено. Да ви хоћете, конкретно што сте, дакле, ја нећу сада да понављам, па да рекламирам те произвођаче. То немојте никад, молим вас да радим. Ви се не разумете. То су вам дали, али то није коректно јер испада да ви хоћете конкретно од тог произвођача да узмете где ћете имати побуну свих других произвођача.
Не кажем да су то лоши произвођачи, не кажем било шта, али постоји једна процедура која мора да се испоштује и која ће се сигурно испоштовати. Тако да сам сигуран да после разговора са покрајинским секретаром да ће то бити одобрено болници да добије и да помаже.
То је оно за шта се залежем, да се што више ствари одради у болницама, као што је Митровица и друге болнице, да не морају да иду у Нови Сад, Београд или неке друге веће центре, да не праве овамо проблем.
Разумем ја вас. Ви имате свој угао гледања и то је сасвим у реду да кажете да се пре десет, петнаест година живело боље него данас. Можда, евентуално политичка агенда, али ја још нисам срео те људе који могу искрено да кажу да је тада било боље него сада.
Да кренемо од здравства. Тада су биле забрањене специјализације, а ми сада причамо о специјалистима и о томе шта треба да се уради. Причамо о скенерима. Тада нисте имали ни једна врата да су могла да се затворе на тоалетима. Нисте могли прозор да затворите, стављали су се ћебићи да се затвори прозор. Ето, то је само једна од разлика која постоји.
Нисте имали ни једну набавку санитета у то време. Не знам како ћемо да објаснимо да је то било боље без санитета, без прозора који могу да се затворе, без врата на тоалетима. Зар смо већ заборавили оно када је ишао председник Вучић и обилазио тоалете и рекли су – „ево га премијер за тоалете“ да би се обновили. Да ли је могуће да смо то већ заборавили? Океј, вероватно јесмо. Поправили се. Нису више као што су били. Да не причамо о лековима. Да не причамо о буџетском фонду, о лечењу у иностранству, о доласку страних стручњака овде да помажу нашој деци.
Да ли знате да је врхунац била комбинација да се оде на гама нож у Турску? Да ли знате да је то био врхунац свега? Ми данас не да имамо гама нож, него имамо икс нож, имамо много боље апарате, а тада сте на тај апарат морали да одете у Турску.
38/1ГД/ЉЛ17.00 - 17.10
Ако ме уверите да је то било боље него ово данас, немам никакав проблем. Ја вам износим неке чињенице. Ако ове чињенице нису тачне, ви реците да су тад биле боље болнице, да су тад биле боље опремљене, да су могли људи да специјализирају, да су могли лекари да се запосле, да је било конкурса да се запосли лекар, да је наш тад здравствени систем могао да дође на оцењивање. Значи, ми тад нисмо могли ни да дођемо на ту листу да нас оцене, јер нисмо имали оне факторе које морате да попуните, какви су, нису могли да их нађу овде. У међувремену смо претекли шест или седам земаља ЕУ.
Немојте да се правимо наивни. Ово што имамо у Србији везано за здравствени систем, ретко где постоји у свету. Знате и сами, кад одете било где у иностранство, прво вас питају које осигурање имате, да ли можете да покријете то, јел можете да уплатите 20-30 хиљада евра као неку гаранцију да би вас неко примио у болницу. Сви се брже-боље враћају у Србију и траже овде да се лече.
Како изгледају клинички центар Београд, Ниш, болнице у Лесковцу, Врању? Боље него хотел "Хајат". То су чињенице. Да ли се оне неком свиђају или се не свиђају, то је друга ствар.
Према томе, оно што је битно за грађане Србије, хтели да признате или не, ми нисмо имали тај буџетски фонд за лечење у иностранству, нисмо имали лекове за ретке болести. Данас дајемо милијарде за то. Колико се помаже деци и осталима? То су чињенице. Ако нису тачне, ви реците.
Магнетна резонанца, не само за Сремску Митровицу, за све остале, биће, прогнозирамо, ако буде мирна ситуација у Србији, ако будемо нормално радили, крајем јануара, у фебруару, да ћемо моћи да активирамо тај уговор са Светском банком и стижу магнетне резонанце не само за Митровицу него и за остале болнице, као и скенери и кола хитне помоћи и апарати за зрачење.
Да ли знате да у том контексту са Светском банком чекају апарати за зрачење, где радимо у две, три смене, да нема листе чекања. Људи, само схватите то. Ради се о људским животима.
Потребна нам је стабилност, потребна нам је привреда, потребно је да радимо, да би могли да активирамо те кредите, да добијемо нове апарате за зрачење. Наравно, треба нам нова болница, треба нам нова онкологија. Као што градимо Тиршову, градићемо и нову онкологију. Све смо старији и болеснији, све ће нам више требати.
Треба да едукујемо кадар, треба да оставимо нешто иза нас, да људи буду сигурни. То је оно за шта се ми залажемо, оно што ми радимо и оно што се види. То ћемо наставити. Немојте нам одмагати. Не морате да помажете, али немојте одмагати. Не одмажете само нама, одмажете свима, одмажете пацијентима, одмажете људима којима је потребна помоћ. Она зависи од тога, зависи од мира овде.
Пацијенти немају ништа од блокада, од насиља, од свега онога. Стаје све. Нема привреде, нема трговине, нема туризма, нема ничега. Е, онда нема пара ни за магнетну резонанцу, ни за акцелераторе, апарате за зрачење, ни за кола хитне помоћи, ни за остало. Све је то повезано и то морају сви да знају. То не може једно без другог. Не може ништа да се не ради, нико да нам не долази, да нема инвестиција, а ми ћемо да улажемо све више. Одакле? То није реално.
Да не причам о проблемима санкција, о нафти, о НИС-у, о хиљаду других ствари. Све је повезано. Само морамо да се определимо шта хоћемо. Да ли нам је стварно стало да помогнемо, да урадимо да остане нешто иза нас или није? Сви да ставимо прст на чело, па да донесемо одлуку.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Господин министар, Ненад Вујић. Изволите.
38/2ГД/ЉЛ
НЕНАД ВУЈИЋ: Захваљујем се, уважена председавајућа.
Што се тиче искључења телефона судији поротнику, врло је чудно, јер по правилнику о употреби мобилних телефона у судовима то право само имају судије, и то због одређеног посла који обављају, да би се плаћао. Можда су му искључили његов приватни мобилни телефон. Правилник је врло јасан и он је у сваком суду, када о томе говоримо.
Министарство правде строго води рачуна о трошковима и о утрошку средстава. Део средстава иде директно из Министарства правде, други део средстава плаћају судови.
Када говоримо о блокадама рачуна судова, они врло често долазе услед принудне наплате коју спроводе извршитељи, а то је због бесплатне одбране, односно одбране по службеној дужности и ту одбрану плаћа Република Србија. Наравно, председници судова морају да воде рачуна и о том делу трошкова и на време и благовремено да направе и калкулацију, јер знамо и колико коштају одбране по службеној дужности. Тако да Министарство правде увек реагује и на адекватан начин преноси средства судовима за потребе њиховог рада и никад се није десило да је струја искључена због дугова.
Кажем, блокаде се јављају највише због службених одбрана, јер то је право грађана да имају свог заступника пред судом, поготово кад говоримо о поступцима према малолетницима.
Министарство правде има у плану и то су договори о којима сам разговарао и са министром финансија, а то је да побољшамо и тај материјални положај, али и да уведемо и додатну и финансијску дисциплину како нам се те ствари не би дешавале, али и да на време знамо у будућности који су то трошкови, јер када говорим, рецимо, о службеним одбранама, врло добро знамо који су то предмети и који је то број људи и који је то број лица, али и активно радимо на побољшању и услова у судовима и уз одређене уштеде, јер оно што сам и пре неки дан рекао, а то је да је недопустиво да потрошимо 15 милиона евра на казне због суђења у разумном року, односно суђења у неразумном року, односно кршења права на суђење у разумном року и због неуједначене судске праксе. То је нешто што морамо и сами ми у систему да водимо рачуна.
Кажем, блокаде опет с друге стране показују и следеће, да извршитељи не раде само према грађанима, него да нема ни поштеђених институција. Ако ћемо тако, и ту ипак говоримо и о некаквом реду који се поштује и који мора да се поштује у једној озбиљној правној држави.
Понављам, Министарство правде и у сарадњи са Министарством финансија озбиљно планира и за следећу годину и побољшања и материјалног положаја и судија и тужилаца и побољшање и уопште услова рада, али исто тако и тражимо од председника судова и од главних тужилаца или председника судова, поготово, јер су они и менаџери, с једне стране, да буџетске пројекције, буџетски захтеви буду јасно и прецизно планирано да бисмо ми на одговарајући начин онда могли да знамо и која су то средства потребна за редован рад правосуђа.
Понављам, да поротник има мобилни телефон службени, не верујем зато што Правилник о употреби мобилних телефона у судовима је врло јасан по том питању.
Хвала.
39/1ДЈ/ИР17.10 – 17.20
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама.
Господине Ђорђо Ђорђић, имате још два минута на то, министри немају права коментара. Изволите.
ЂОРЂО ЂОРЂИЋ: Бићу и краћи.
Министре, какав мобилни телефон поротнички? Искључен је фиксни телефон, фиксни телефони МТС Србије су искључени у Вишем суду, а поротници нису добили своје апанаже. Ја нисам рекао да је искључен мобилни телефон од поротника. То су различите ствари. Добро.
Боже, Боже, мислим невероватно како ви то изокренете ситуацију да сам ја рекао нешто што нема везе са животом. Зашто би говорио да је поротнички телефон искључен, то је потпуно сулудо? Значи, телефони фиксни су искључени у Вишем суду у Сремској Митровици. Поротници нису добили своје апанаже шест месеци. Биће угашена струја и вода, ако се не буду платили дугови.
Министре Лончар, хвала на одговору. Били сте прецизни, мислим да вас је разумела цела Србија. Мени је битан, као и за грађане Сремске Митровице. Ви сте долазили више пута у Сремску Митровицу. Сремска Митровица се у смислу медијског центра подигла на виши ниво. Тамо… директор и за њега има само све похвале, човек који је приступачан апсолутно свакоме и ја желим, и имам жељу за време мог мандата да најмање што могу да учиним да причам о томе да у мом граду дође бар та магнетна резонанца.
Што се тиче осталих ствари које су стручне и које сте ви овде наводили и које сам вам ја читао, ја сам покушао данас све од себе, ја заиста нисам стручан у овим стварима и желим да људи се адекватно лече у мом граду.
Хвала вам на свему и смирите Милимира.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Најлепше хвала вама.
Разумите и ви нас. Ја сам вас зато молила да поново поновите зато што ми овде сви смо разумели да је поротнику искључен мобилни телефон, тако да не замерите, није била лоша намера.
Замолићу господина министра да у следећој тури одговора само се реферише на ово, пошто на коментар посланика од два минута министри немају право по Пословнику да одговарају, али добићете свој одговор.
Следећи је господин Ђорђе Комленски. Изволите.
ЂОРЂЕ КОМЛЕНСКИ: Захваљујем, председавајућа.
Питања бих поставио следећим министрима, па ћемо почети од министра одбране, господина Братислава Гашића. Дакле, питање је када ће напокон момци обавезно у војнике и зашто говоримо само о томе да ће војску обавезно служити особе мушког пола кад, нажалост, имамо на снази Закон о родној равноправности, против којег смо ми из Покрета социјалиста апсолутно одувек били, јер смо за Закон о полној равноправности? Зашто се не уводи и не размишља о обавезном служењу војног рока и за особе женског пола? То би било у складу са овим законом.
Што се тиче министра правде, господина Вујића, питање је – када ће се напокон поново на дневни ред нама овде предложити и ставити, додуше, обећање претходног министра које је давно дато да се изједначи статус судија за прекршаје са судијама основних судова, првостепенаца, а судија Апелационог, Прекршајног суда са судијама Апелационог, Прекршајног суда?
Што се тиче министра за бригу о породици и демографију Србије, госпође Јелене Жарић Ковачевић, за њу имам питање – да ли се ради и докле се стигло на припреми заиста озбиљног решења и употребљивог законског текста који ће бити применљив у пракси за разлику од овог који ми овде стално слушамо како се предлаже, а
39/2ДЈ/ИР
који ће на прави и на одговарајући и применљив начин регулисати питање родитеља, неговатеља? Када очекујемо да ћемо имати предлог Владе Републике Србије, који ће регулисати ту област овде у скупштинској расправи?
Што се тиче министра информисања, господина Бориса Вратине, када ће то министарство и Влада Републике Србије напокон почети да примењује све оне алате које позитивни законски прописи стављају у руке и да спречи више злоупотребу тзв. прекограничног или прекограничног квази-емитовања програма од ових који сад већ не само што су коришћени за пореску утају, извлачење новца из земље Србије, овде се појављују и као руководиоци обојене револуције?
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала.
Морам да кажем, даме и господо министри, да је систем пун. Молим господина Ђорђића да се одјави, заузимате ми место. Хвала.
Реч има господин министар Братислав Гашић. Изволите.
БРАТИСЛАВ ГАШИЋ: Госпођо председавајућа, господо народни посланици, ја ћу само да вас подсетим да 2012. године, у периоду од 2000. до 2012. године учињено је све од стране тадашњих властодржаца да све што иоле вреди у Војсци Србије буде уништено по диктату неких спољних сила и утицаја.
Тако да, имали смо оно принудно пензионисање свих официра који су на било који начин од 1990. до 1999. године бранили своју отаџбину, своју државу Србију и онда су морали по диктату тих истих да буду принудно пензионисани, не сви, на срећу нашу, али велики број. Тако је исто било и са техником, тако је било и са огромним бројем касарни, објеката, да све то буде распродато да никада више Војска Србије не може да се опорави. На срећу, нису успели у својим намерама, нису успели јер нису имали довољно времена да спроведу све задатке које су добијали од тих њихових ментора.
Зашто ово кажем и зашто се враћам овако далеко у прошлост? Прво, зато што смо јуче имали коментар овде да смо неспособни да стигнемо, па ево и у буџету за 2026. годину, имамо предвиђена, одређена средства да би инфраструктуру Војске Србије вратили у неко стање које је задовољавајуће за пријем регрута.
Није се пуно водило рачуна ни о здравственим станицама, ни о војним болницама, ни Ниш, ни Нови Сад, па чак и овде Београд, Карабурма. Није се пуно водило рачуна ни о канцеларијама по локалним самоуправама за војне обвезнике , тако да је све то један огроман посао.
Подсетићу вас само да преко 2.88 објеката је било у мастер плану. Значи предвиђено пре 20 година да буде отуђено и да буде продато. При томе, од свих тих продаја које су се дешавале у том периоду, Војска Србије није имала ништа, све је ишло у буџет Републике Србије и ништа се није враћало војсци. Није то лак посао.
Друга ствар, имали смо НАТО агресију, НАТО бомбардовање када је огроман број објеката Војске Србије био уништен, срављен са земљом. Неке смо морали тотално да срушимо и да градимо поново, неке да реконструишемо, тако да је то огроман посао.
Ми смо сагледавајући све трендове позитивне и у нашој лепој Србији, а и у целом свету дали могућност да особе женског пола имају могућност добровољног служења војног рока.
Моја колегиница Милица ће да вам објасни даље о родној равноправности и у ком контексту је то размишљано тада, тако да очекујем да наравно у неком тренутку када, дакле не ради се о неспособности да ми стигнемо да средимо ово све.
40/1БН/МП17.20 – 17.30
Купљена је огромна количина опреме за војнике. Године 2012. нећете веровати, када је председник Вучић био министар одбране, возили су у једном комбију чизме за један број војника који треба да га сачека у некој касарни да га поздраве. Истог момента када он оде или ја, 2014. године, тако је исто било, јер нисмо могли да стигнемо да се купи у довољној мери. И видите и по буџету.
Искрен да будем, са оваквим рекордним буџетом, који се није десио од 2000. године, па чак и 90-их година није био оволики, са оваквим набавкама које Војска Србије има, идемо ка путу опоравка Војске Србије и враћања Војске Србије тамо где јој и јесте место, а то је као најцењенија и најпоштованија институција у Републици Србији. И хвала грађанима Србије на поверењу које нам пружају. Вама хвала на питању.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама, министре.
Господин министар Ненад Вујић.
Молим вас само да реферишете и на малопређашње питање господина Ђорђића.
Изволите.
НЕНАД ВУЈИЋ: Као што сам и најавио, следећег месеца имаћемо велики број и закона који улазе у процедуру, где ћемо регулисати додатно и даље планове и у реформи правосуђа.
Све ово о чему говоримо јесу кораци ка реформи правосуђа, не због одређених обавеза у Поглављу 23, него зато што ми у том нашем реформском процесу радимо и на побољшању правног оквира који ће грађанима додатно осигурати безбедност и сигурност, као и на јачање самих институција, људи који раде у тим институцијама, али и стварање адекватног правног оквира како не би правосуђе, да кажем, правни оквир, ометао економски развој Србије.
Што се тиче самих позиција поротника и онога што је нешто овде изнето, а то је да нису примали накнаде. Накнаде поротницима исплаћује ВСС и то је у оквиру њихове надлежности. Високи савет судства је надлежан за судије поротнике. Они брину о тим исплатама, тако да је то адреса на којој можемо говорити.
Наравно, када су у питању исплате поротницима, обратићу се ВСС како би прибавио ту информацију, да ли су им исплаћена средства или нису, јер ВСС је надлежан за то. Сам ВСС одређује услове и висину накнаде и награде судијама поротницима. То је члан 93. Закона о судијама. Тако да, јасно је чија је то надлежност.
Што се тиче самог телефона, ја сам разумео, као и већина нас, да је у питању мобилни телефон, па сам зато тако и одговорио, а што се тиче искључења телефона, тај податак немам, али ћу се обратити колико сутра, ја и моји сарадници, да проверимо ту информацију, јер ми строго водимо рачуна о редовном и регуларном функционисању целог правосудног система.
Понављам, то јесте неки наш приоритет и у наредном периоду видећете и многе реформске кораке који ће уследити у оквиру самог правосуђа. Хвала.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Најлепше хвала вама.
Видим по господину Ђорђићу да је задовољан одговором.
Госпођа министар Милица Ђурђевић Стаменковски има реч.
Изволите.
МИЛИЦА ЂУРЂЕВИЋ СТАМЕНКОВСКИ: Захваљујем, председавајућа.
У консултацији са вама, преузела сам одговорност да упутим одговор на питање народног посланика Ђорђа Комленског, које је било упућено, адресирано ка министарки Јелени Жарић Ковачевић, али с обзиром на то да министарка нема одговорност конкретно за ово питање, иако је њено министарство укључено у процес
40/2БН/МП
разговора и свакако ће бити неодвојиви део радне групе, не бих желела да се оградим од ове важне теме и да као ресорни министар не упутим одговор на ово врло важно питање.
Наиме, статус родитеља-неговатеља је нешто на шта родитељи заиста дуго чекају. Прве иницијативе упућене су још 2013. године, али не можемо рећи да као држава у међувремену нисмо урадили значајне кораке који су имали за циљ да оснаже положај породица у којима се налази дете или одрасла особа која је корисник основне или увећане туђе неге и помоћи. У питању су деца која не могу сама да воде бригу о себи и којима је потребна константна нега. Ми смо заиста из разговора са родитељима и директном комуникацијом са њима много тога од њих научили.
Мислим да би јако важно било да сви ми који смо политички актери, који заступамо одређене институције, чешће разговарамо управо са тим породицама, јер рад и разговор са њима заиста оплемењује и отвара бројне видике, а и заправо, распоређује наше приоритете као министара.
Имали смо врло важне и конструктивне састанке у Палати Србија. Састанак је трајао четири и по сата, након тога разговарали смо са њима и у Крагујевцу и морам да истакнем да ту није било никакве с наше стране селекције и избора, већ смо позвали све оне који су се икада обратили Министарству на ову тему, с обзиром на то да су постојале различите иницијативе. Али бих желела да ставимо тачку на то, јер било је разговора и током претходних дана овде зашто нисмо прихватили верзију која је стављана на дневни ред, односно за коју нисмо гласали да буде на дневном реду, односно народни посланици то нису учинили.
Наиме, поштовани грађани Србије, драги очеви и мајке и породице, желим да знате да није у питању био предлог новог закона, закона родитељ-неговатељ, него је у питању био предлог измена Закона о социјалној заштити.
Ми сматрамо и дубоко смо уверени да је неопходно усвојити посебан закон који би својим одредбама интервенисао у многе друге законе, односно чије би одредбе задирале и у сам Закон о социјалној заштити.
Оно што је мање познато у Републици Србији јесте да Закон о социјалној заштити, постојећи закон, предвиђа право незапосленом родитељу који 15 година у континуитету брине о детету које је корисник туђе неге и помоћи, да након испуњења услова, старосног услова, може остварити право на минималну пензију. То је оно што ми данас имамо и оно што је била једна од верзија која се појавила овде на дневном реду је буквално преписано право које ми већ имамо, а није се поставило питање а шта ако та нега престане неким случајем након 14 година, рецимо, ако се не наврши 15 година те неге? Да ли то значи да они неће имати никакав радни стаж? И шта онда ми то мењамо ако смо само преписали нешто што већ постоји Законом о социјалној заштити, са неким мањим корекцијама и проширењем права?
Суштински, желим да на овој данашњој седници кажем оно што се заправо тиче самих родитеља. Ми нисмо желели да састављамо закон о родитељима без родитеља. Не можемо писати нешто што се тиче њих без њиховог учешћа.
Дубоко верујем да смо квалитетним дискусијама дошли до прелиминарне верзије која ће бити предочена на радној групи и која ће настојати да омогући што шири обухват корисника права, а у складу са државним могућностима. Јер, оно што је и колега малочас говорио, мислим да је поштено да то народу кажемо, држава није ћуп без дна, нити било ко од нас не жели да неко право успостави због тога што нам је тако ћеф или због тога што немамо осећај. И ми смо овде и очеви и мајке и знамо како то изгледа. И у нашем непосредном окружењу свако има некога ко има сличну муку или сличан проблем,
40/3БН/МП
али морамо разумети да је држава економски исцрпљена оним што нас је задесило током годину дана претходних, с тим да као одговорни и поштени људи желимо да кажемо да то није последица искључиво унутрашњих удара, већ и геополитичке ситуације на коју ми заиста нисмо могли да утичемо и која се прелама преко наших леђа.
41/1ТЂ/ЦГ17.30 – 17.40
Уколико погледате само структуру буџета министарства које ја представљам, ми 130 милијарди динара сваке године исплаћујемо, само наше министарство, за права која се тичу породице, а где су други ресори - субвенције за станове о којима смо говорили, где је здравство, привреда која је такође има важне подстицаје породичним газдинствима, породичном предузетништву, такође и пољопривреда. Све су то бочни канали подршке породици који једну породицу економски оснажују, чине је јачом и здравијом.
Радна група је прилика да на један стручан, одговоран и темељан начин дођемо до Нацрта закона о родитељ-неговатељ, а онда ћемо као Влада усагласити све даље кораке и изаћи пред вас, као народне посланике, и затражити да око тога будемо јединствени и да договоримо један закон који ће сасвим сигурно исписати историју наше одговорности према породици и социјалној стабилности државе.
Оно што могу да известим јавност, а уверена сам да се тиче многих, прва седница радне групе биће одржана до половине децембра. Немамо намеру да радну групу развлачимо у недоглед. Трудићемо се да она буде ефикасна и брза, али не на уштрб квалитета. Није циљ да створимо мањкаву верзију која ће да произведе још већу дискриминацију. На тај начин суочили бисмо се са тим да имамо један део мајки и очева који би неоправдано био дискриминисан.
Мислим да много нијанси постоји. Не желим да данашњу седницу оптерећујем са свим тим детаљима, јер ваша дужност није да познајете ову материју, али заиста је сложена и посланици који су се тиме бавили знају о чему говорим и знају колико ту постоји различитих нијанси где можемо да се огрешимо и да направимо неки пропуст који би водио ка дискриминацији одређених мајки и очева.
Постоји популација деце после 18 година где је продужено родитељско право. Ми овде не говоримо само о дечици до 18 година, говоримо и о онима који након 18 године не могу да се старају о себи, па су родитељи продужили родитељско право.
Говоримо и о запосленим и о не запосленим мајкама. Запослене мајке траже, рецимо, флексибилније радно време. Ви знате и сами да је то врло осетљиво, с обзиром на то да ми морамо да разговарамо и са послодавцима на ту тему. У компаративној анализи, како је то уређено у другим земљама, мислим да ће наша држава у региону дати најбоље решење, најправедније, најхуманије које ће бити у интересу родитеља и пре свега њихове деце којима је потребна подршка и родитељска љубав.
Такође, врло је важно да дефинишемо када неко добије статус родитеља-неговатеља. Шта то значи? Шта се од њега очекује? Да ли он пролази одређене обуке? Ко су људи који раде на томе да он пружи што квалитетнију негу? Да ли је он довољно обучен из области здравства, педагогије? Мора ипак познавати неке основе. Сваки родитељ увек зна најбоље шта је за његово дете. Да бисмо пружили што бољи квалитет те услуге ми ћемо настојати да тај процес паралелно прате и те обуке како би и они сами стицали још додатна знања и како би олакшали животе своје деце.
Изашли смо пред људе отворено и одговорно и уопште не желим да владајућа коалиција на било који начин ставља монопол на тему било ког закона и да испадне да нешто зато што долази из редова опозиције за нас није прихватљиво. Не, уопште није ствар у томе и желим то да знате и да вам се обратим и у том смислу. Напросто оно што сте понудили није било ваљано срочено, чак су постојали коментари да је то намерно урађено да би Скупштина одбила како би се од тога правила политичка тема. Не желим да правимо од тога политичку тему и зато ту стављам тачку.
До средине децембра имаћемо прву верзију и, Боже здравља, уверена сам да ћемо након тога моћи да до 1. фебруара имамо и коначну верзију радне групе у коју позивам све, дакле све и удружења и заинтересована лица. Немамо уопште амбицију да
41/2ТЂ/ЦГ
та радна група буде иза затворених врата. Њен рад ће бити транспарентан. Јавна расправа такође може омогућити ангажман и других заинтересованих страна и уопште јавности у целини, свако је добродошао и верујем, ако ништа друго, оно што треба да нас уједини јесте однос према породицама, према мајкама, према очевима, према деци и према онима којима је потребна наша подршка и загрљај свих институција. Хвала вам.
ПРЕДСЕДАВАЈУЋА: Хвала вама. Јако важна тема.
Реч има госпођа министар Јелена Жарић Ковачевић. Изволите.
ЈЕЛЕНА ЖАРИЋ КОВАЧЕВИЋ: Поштовани посланици, грађани Србије, хвала вам у сваком случају на постављеном питању. Заиста од како је овај закон родитељ-неговатељ почео да буде у жижи јавности често се и у медијима и у јавности, па могу да кажем и на друштвеним мрежама Министарство за бригу о породицу и демографију доводило у директну везу са израдом закона родитељ-неговатељ, иако је тај закон заиста у надлежности Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања. Оно што могу да кажем, нећу се понављати, јер је колегиница Ђурђевић Стаменковски већ објаснила све и она је та која заиста може да да неки ходограм и неко размишљање о томе када би тај закон могао да буде пред народним посланицима, али заиста јесте током претходног периода Министарство за бригу о породици и демографију активно учествовало у свим процесима сагледавања проблема, у свим процесима сагледавања потреба породица. Породице су различите, потребе сваке породице су различите и ми морамо да то прихватимо и морамо као држава, као људи који седе у Влади Србије, као представници институција одговоримо на њихове потребе. Тако су различите и потребе породица које брину о тешко оболелој деци и наше министарство ће се заиста укључити кроз рад на иницијативи за измене закона родитељ-неговатељ.
Као што сам рекла, министарство је укључено од самог почетка, пружа пуну институционалну подршку, јер сматрам да је институционална подршка од изузетног значаја у овом тренутку. Присутни смо на свим састанцима, консултацијама, бићемо присутни на предстојећим радним групама.
Први састанак у оквиру ове иницијативе, чини ми се, био је одржан у Палати Србија, први састанак је био у Београду. Други састанак је био у Крагујевцу, али зашто то наглашавам? Зато што постоје породице и постоје удружења која се баве овом темом и која сваког пута добију прилику да разговарају са представницима различитих министарстава који су се ту окупили и да изнесу нека своја размишљања, говоре о својим потребама, изнесу своје ставове, на крају крајева, да изнесу своје предлоге које ћемо можда сви и усвојити.
Дакле, ако на састанку имате представника РФЗО, представника ПИО фонда, представника Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Министарства финансија, Министарства здравља, Министарства за бригу о породици и демографију, знате да ћете се обратити правим људима, да тако кажем, који ће радити на изради тог закона и који ће гледати да уподобе те одредбе које ће касније бити примењиване управо потребама породица.
Оно што је јако важно јесте да је Министарство за бригу о породици и демографију, а верујем да су и многи повезивали доношење овог закона управо због тога што ми у оквиру Сектора за породично-правну заштиту имамо канцеларију која се бави ретким болестима. Међутим, овај закон се неће односити само на лица која су оболела од ретких болести или на породице које имају једно дете или више деце која болују од ретких болести, већ ће се примењивати много шире.
Оно што желим да кажем јесте да током ових консултација, а и од почетка мандата наше министарство је отворено за пријем грађана. Сви грађани који се јаве, који желе да дођу код нас, а много је оних који имају у породици дете или особу која се лечи
41/3ТЂ/ЦГ
од ретких болести или која пати од ретких болести… Они дођу код нас и пренесу нам оно како заправо они живе и које су њихове потребе.
Такође, наше министарство је често на терену. Кад кажем често, мислим у просеку, од пет радних дана, сигурно смо три до четири радна дана на терену и то подразумева и обилазак породица које имају неког члана који болује од ретких болести.