Народна скупштина Републике Србије / Активности / Детаљи активности
Четвртак, 8. децембар 2011.
Одржано јавно слушање на тему “Представљање Извештаја подгрупе о спровођењу Закона о основама система образовања и васпитања у сегменту инклузије”
Јавно слушање на тему “Представљаљње Извештаја подгрупе о спровођењу Закон о основама система образовања и васпитања у сегменту инклузије” одржано је данас у Дому Народне скупштине у организацији Радне групе за права детета и подршку УНИЦЕФ-а.
У име Радне групе за права детет, присутне је поздравила председница Народне скупштине проф. др Славица Ђукић Дејановић нагласивши важност теме инклузије деце са тешкоћама у развоју у редован васпитно-образовни систем. Закон о основама образовања и васпитања, који је усвојен 2009. године и почео да се примењује 2010/2011 школске године, садржи јасне одредбе којима се гарантује унапређење квалитета образовања, инклузија и антидискриминација најрањивије деце, укључујући и најсиромашније, ромску и децу са сметњама у развоју, истакла је председница Народне скупштине. Радна група за права детета Народне скупштине, која је формирана 2009. године, прати примену донетих закона у сегментима који се баве децом, и врши све три основне функције Народне скупштине: законодавну, представничку инадзорну. Радна група је издала и Приручник за посланике за остваривање права деце са инвалидитетом, а у фокус је стављена тема инклузије, закључила је председница Ђукић Дејановић.
Народна посланица Милица Војић Марковић, члан Радне групе за права детета и координатор подгрупе за надзор примене Закона, представила је Извештај подгрупе о спровођењу Законa о основама образовања и васпитања у сегменту инклузије. Безусловна образовна инклузија, једнако право на образовање за све без дискриминације, циљ је свих актера у образовању.
Чланови Подгрупе обишли су школе које су примери добре праксе и које су превазишле страх од инклузије, ојачана сарадња између школских стручних тимова, интерресорних комисија локалних самоуправа, директора и родитеља. Подргупа је припремила упитник за надзор спровођења овог Закона, а одговори су открили постојање честих проблема у школама, као што су недостатак наставних средстава, недостатак воље образовних радника да се баве инклузијом, недостатак едукованих учесника у радном процесу, као инедостатак системске помоћи стручних тимова, истакла је Милица Војић Марковић. Такође, велики проблем представља и недовољан број персоналних асистената и јасно уређење позиције педагошког асистента.
Примере добре праксе представио је потпредседник Народне скупштине и члан подгрупе Никола Новаковић нагласивши даје улога педагошког асистента у развоју детета кључна и да је битно јасно одредити колико је издвојено средстава запедагошке асистенте за децу са сметњама у развоју.
Народни посланик Милан Станимировић, члан подгрупе, истакао је да је задовољство видети школе које воле своју децу и да је потребно искоренити предсрасуде, које често и сами родитељи праве, не дајући својој деци да буду у класичним одељењима са вршњацима.
Имајући у виду да је рад на примени инклузивног образовања интерресоран, о својим искуствима, постигнутим резултатима, али и недостацима, говорили су државни секретар у Министарству просвете и науке Тинде Ковач Церовић, помоћница министра здравља Дубравка Шарановић Рацић,помоћница министра рада и социјалне политике Сузана Пауновић, саветник у Министарству за људска и мањинска права Светлана Ђорђевић, заменик Заштитника грађана за права детета Тамара Лукшић Орландић и заштитница грађана АП Војводине Анико Мушкиња Хајнрих.
Учешће на јавном слушању узели су и народни посланици, представница УНИЦЕФ-а, представници Мреже подршке инклузивном образовању, предствници невладиних организација и основних школа. У расправи је констатовано да су, као подршка инклузивном образовању, издати многи приручници, регулативе и правилници, организоване обуке, али у неким школама је остао проблем недовољне обучености наставника за рад са децом са посебним потребама, непостојање педагошког асистента или постојање педагошких асистената неодговарајућег стручног профила, као и немотивисаност наставника за рад са децом са посебним потребама.
-
9.00 - консултације представника посланичких група око избора заменика председника радних тела Народне скупштине (Дом Народне скупштине, Трг Николе Пашића 13, сала 1)
-
10.00 - обилазак Дома Народне скупштине ученика Основне школе „Стеван Дукић“ (Дом Народне скупштине, Трг Николе Пашића 13)
-
11.00 - обилазак Дома Народне скупштине ученика Ученичког парламента Основне школе „Дринка Павловић“ (Дом Народне скупштине, Трг Николе Пашића 13)