Уторак, 7. децембар 2010.

Одржанa презентација под називом „Улога народних посланика у креирању и доношењу буџета – упоредна искуства“

Одбор за финансије Народне скупштине организовао је данас, у складу са својим Закључком са седнице одржане 30.новембра 2010.године, презентацију USAID-овог Програма поделе власти на тему „Улога народних посланика у креирању и доношењу буџета – упоредна искуства“.



Одбор за финансије Народне скупштине организовао је данас, у складу са својим Закључком са седнице одржане 30.новембра 2010.године, презентацију USAID-овог Програма поделе власти на тему „Улога народних посланика у креирању и доношењу буџета – упоредна искуства“. Презентација је била намењена члановима Одбора за финансије, заинтересованим народним посланицима, запосленима у стручној служби Народне скупштине и представнима медија.

Бранка Љиљак, заменица председника Одбора за финансије је у свом уводном обраћању истакла да је буџет изузетно важна карика у власти и изнела уверење да и поред тога људи олако схватају шта он представља. Она је нагласила да Народна скупштина први пут ове године доноси свој буџет и захвалила представницима USAID-овог Програма поделе власти на подршци пруженој Народној скупштини у току припреме за израду буџета.

Испред USAID-овог Програма поделе власти презентацију о правилима и процедурама за припрему буџета и улози Одбора за финансије у буџетском процесу представили су њихови консултанти Зденка Видович, бивши државни ревизор Републике Словеније и Зоран Младеновић, заменик председника Ревизорског суда Републике Словеније.

Говорећи о правилима и процедурама за припрему буџета, као и словеначким искуствима, Зденка Видович пажњу је посветила процедурама и улози Одбора за финансије, пре свега активностима везаним за контролу и процедуре разматрања извештаја Државне ревизорске институције, улози парламента у процесу буџетирања, буџетском циклусу, корацима у припреми и извршењу буџета, финансијској одговорности, као и завршном рачуну буџета, извештајима ДРИ и односу парламента и ДРИ. Она је оценила у завршном делу излагања да успешност радних тела парламента, а посебно Одбора за финансије зависе од председника Одбора, народних посланика и сарадње са ДРИ.

Зоран Младеновић посебну пажњу посветио је улози Одбора за финансије у буџетском процесу,са посебним акцентом на надзорну улогу, озбиљном схватању буџетирања у јавности, законодавном оквиру и самом поступку доношења буџета.

Он је истакао важност улоге парламента у постизању фискалне политике државе, чији ефекат треба да буде смањивање јавног дуга државе и буџетског дефицита у БДП-у. Поред овога, Одбор за финансије пажњу треба да посвети и томе да Влада не прекорачи износ средстава за која је добила одобрење усвајањем буџета, да врши контролу извршења преиоритета Владе у буџету, да контролише трошење средстава добијених процесом приватизације, као и да прати структуру појединачних расхода у буџету. У погледу законодавног оквира он је у излагању обратио пажњу на циљеве које је потребно остварити буџетским системом, управљањем јавним финансијама и доношењем и праћењем буџетског календара. Говорио је и о улози народних посланика у припреми и подношењу амандманана на буџет, значају ревизије завршног рачуна буџета и врстама ревизије (ревизија финансијских извештаја, модел генералног државног ревизора, модел ревизорског суда, ревизија сврсисходности пословања, уз обавезну доступност ревизије јавности), као и потреби да се ревизије разматрају, како на Одбору за финансије, тако и на другим одборима парламента. Он је навао да би Народна скупштина требало да разматра и усваја у области јавних финансија фискална правила и стратегије управљања дугом државе, макрофисклани оквир и структуру, класификацију, врсту и трајање апропријација.

Посебан део излагања Младеновић је посветио „Квалитету“ буџетског процеса у Србији и начину на који га оцењује међународна институција за истраживање о отворености буџета за 2010.годину (Open Budget Index 2010 - OBI). Након истраживања спроведеног у 94 земље, Србија се нашла у средњој категорији земаља које пружају јавности неке информације о буџету, али су оне недовољно разумљиве грађанима. Србији недостају “грађански буџет“, полугодишњи извештаји о приходима, расходима и кредитима, као и свеобухватни извештај о ревизији завршног рачуна буџета. Парламентарни надзор је оцењен као осредњи (недовољно времена за расправу о буџету у Народној скупштини и неразвијена пракса расправе о буџету на одборима), а надзор над ДРИ оцењен је као недовољно снажан.

У завршној речи заменица председника Одбора Бранка Љиљак оценила је презентацију као корисну, поновивши да је буџет комплексна ствар и додавши да је добро што ће се невладин сектор укључити у израду „грађанског буџета“, што ће допринети његовом бољем разумевању. Она је оценила да је Одбор за финансије од 2007.године до данас остварио велики помак у свом раду.

Генерални секретар Народне скупштине Вељко Одаловић, који је присуствовао презентацији, заложио се за одржавање заједничке презентације или округлог стола између Народне скупштине и Владе о томе како Влада креира буџет, са посебним освртом на важност буџетког календара, у циљу идентификовања проблема и њиховог отклањања за доношење буџета за 2012.годину.



Претходни месец Следећи месец
П У С Ч П С Н
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5