25. фебруар 2016. Учесници јавног слушања „Дуално образовање у функцији бољег запошљавања – за и против“

25. фебруар 2016. Учесници јавног слушања „Дуално образовање у функцији бољег запошљавања – за и против“

Четвртак, 25. фебруар 2016.

Одржано јавно слушање о дуалном образовању

Одбор за рад, социјална питања, друштвену укљученост и смањење сиромаштва одржао је данас у Народној скупштини јавно слушање на тему „Дуално образовање у функцији бољег запошљавања – за и против“.


Учесници јавног слушања сложили су се да је образовном систему Србије и привреди неопходан модел дуалног образовања, који ће изнедрити смањење броја незапослених, пре свега младих људи, тешко запошљивих категорија становништва, омогућити функционално повезивање рада и образовања и одговорити на будуће потребе проистекле из слободног кретања радне снаге нашим уласком у ЕУ. Оцењено је да је за пуно увођење дуалног модела у образовни и привредни систем потребно дефинисати потребе привреде и ускладити их са образовним профилима, и пре свега донети јасан законски оквир у оквиру ког ће се дефинисати стандарди и евалуирати ефекти дуалног образовања. Најављено је доношење системског закона који ће ову област регулисати, али и законао осигурању од повреда на раду, који ће обухватити безбедност деце за потребе дуалног образовања.

Др Весна Ракоњац, председница Одбора за рад, социјална питања, друштвену укљученост и смањење сиромаштва истакла је да ће искуства европских земаља, које већ примењују дуално образовање, као што су Немачка, Аустрија и Швајцарска, бити од помоћи Србији при реализацији овог модела, који је за сада на нивоу пилот пројекта. Она је додала да у Немачкој 80 одсто ђака који се школују по овом моделу након завршене школе нађе запослење код истог послодавца, као и да у Швајцарској постоји више од 150 образовних профила у систему дуалног образовања. Иако дуално образовање промовише углавном трогодишње школовање, оно се може применити на све нивое образовања, додала је Ракоњац и подсетила да данашње јавно слушање треба да подстакне расправу о томе како, између осталог, систем образовања ускладити са потребама привреде у нашој земљи и како смањити незапосленост пре свега младих.

О искуствима и досадашњим резултатима у погледу увођења система дуалног образовања у Србији говорили су представници Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Националне службе за запошљавање, школа које се реализују пилот пројекат, Привредне коморе Србије и регионалних комора, невладиног и цивилног сектора, као и међународних организација ГИЗ и КАС.

Драгица Ивановић из Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања представила је карактеристике тржишта рада у Србији које је оценила као неповољне и неусклађене. Трећина незапослених лица је неквалификовано, док само 14 одсто њих има високу стручну спрему. Послодавци су углавном незадовољни знањем и вештинама нових радника, недостатком радног искуства, што све представља основ за израду мера за запошљавање. Она је оценила да је сврха увођења дуалног принципа унапређење практичног дела наставе и привлачење послодаваца.

Радован Живковић испред Министарства просвете, науке и технолошког развоја подсетио је на реализацију предузетничког образовања у Србији, које је дало резултате и оценио да је дуални модел образовања добар избор за Србију. Он је истакао да је незадовољство послодаваца квалитетом понуђене радне снаге глобални феномен, карактеристичан за све земље света. Такође, Живковић је подсетио да се већ кренуло са реализацијом тзв. кооперативног образовања, као делом дуалног образовања по узору на Немачку и Швајцарску, и да ће ове године школу завршити прва генерација матураната школована по овом моделу. До сада је овим програмом обухваћено 10 школа, а до краја године се очекује да њихов укупан број буде 14, додао је Живковић. Он је оценио да радна места за ученике после завршене школе треба да буду акредитована и адекватна, а школе треба да испуне све стручне програме. Посебну пажњу треба посветити инструкторима, односно менторима, који у компанијама помажу ђацима да стекну вештине неопходне за одређена занимања и зато је улога Привредне коморе Србије од велике важности у овом процесу, оценио је Живковић.

Тања Илић из Националне службе за запошљавање представила је основне карактеристике незапослених на евиденцијама и потребе послодаваца, када је запошљавање у питању. Говорила је о програмима које ова институција нуди незапосленима кроз рад и обуке, како би стекли вештине и знања за лакше проналажење посла. Она је подсетила да су на почетку то били програми који су имали корективну меру система формалног образовања, док се данас више фокусираjу на пружање програма доживотног образовања. Посебно је навела резултате које НСЗ постиже кроз обуке на захтев послодаваца, што даје ново запошљавање, обуке за тржиште рада, које се односе на стицање неформалног образовања и програме радног ангажовања, који подразумева стицање практичних знања код послодаваца.

Мирјана Ковачевић из Центра за едукацију Привредне коморе Србије представила је ангажовање ове организације и њен интерес за увођење дуалног система образовања у Србији. Она је истакла да последњих година привредници указују на неадекватне кадрове на тржишту рада и изражену жељу да се ова ситуација превазиђе. Привредници су веома заинтересовани да се укључе у формално образовање младих, по принципу како је то регулисано у Аустрији, додала је Ковачевић. Она је подсетила да дуално образовање није модел који се само фокусира на производна занимања, већ отвара могућност како за професионални, тако и за лични напредак и развој. У дуалном систему ђаци пре уписа школе већ имају обезбеђено радно место, односно, при упису конкуришу за радна места. То такође обавезује и послодавце да приме те ђаке у радни однос, те с тога постоји обавеза закључивања уговора између предузећа и ђака, истакла је Ковачевић. Како су привредници заинтересовани за укључивање у овај образовни модел, тако су заинтересоване и средње стручне школе, а за то је потребно направити нову мрежу средњих школа, иновирати наставне програме и унапредити планове стручне праксе, закључила је Ковачевић. Она је додала да се тренутно ради на испитивању потреба привреде, броју оних који желе да подрже овакав модел, стандардизацији занимања, обукама ментора за рад са децом, моделима уговора који морају бити усклађени са Законом о раду и друго.

О изазовима са којима се суочавају школе које су део пилот пројекта говорио је Синиша Којић из Политехничке школе из Крагујевца, са посебним освртом на безбедност деце на пракси, планом уписа који не одговара реалним потребама привреде, формирање нових образовних профила.

У дискусији која је уследила чуло се да је потребно да свака страна у процесу дуалног образовања мора наћи свој интерес, како ниједној исти не би био наметнут, говорило се о формирању кластера по узорима на друге европске земље, ефектима које дуално образовање може имати на дугорочно смањење сиромаштва у земљи, увођењу шире стручне и научне јавности у овај процес, подршци фондација из земаља у којима се дуално образовање спроводи, ефектима дуалног модела на тешко запошљиве категорије становништва, као што су особе са инвалидитетом и друго.

Јавно слушање организовано је уз подршку УНДП и Швајцарске агенције за развој и сарадњу (СДЦ) кроз Пројекат: “Јачање надзорне улоге и јавности у раду Народне скупштине”.


Одбори везани за ову активност


Видео (1)

Четвртак, 25. фебруар 2016. | јавно слушање: Дуално образовање у функцији бољег запошљавања – за и против 25.02.2016.



Претходни месец Следећи месец
П У С Ч П С Н
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5